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Low Carb Diet – South Beach Diät Aus den USA. Vom Kardiologen Arthur Agatston weiterentwickelte Form der Atkins-Diät. Diät-Begründung wie bei

Atkins: Fehlen von KH → Nutzung ausschließlich von Fett zur Energiegewinnung. Gegensatz zur Atkins-Diät: KH (Früchte, Gemüse, Vollkornprodukte)

erlaubt, „verboten“: Nudeln, Brot aus Weißmehl, Kartoffeln, Zucker, Orangensaft. Unterscheidung zwischen erlaubten Fetten wie Olivenöl, Nüssen u. nicht

empfohlenen tierischen Fetten, gesättigten Fettsäuren. Erste 2 Phasen South Beach Diät nicht empfehlenswert (z. B. metab. Folgen mit Proteinabbau,

Ketonkörper ↑, Nahrungsfett ↑, kein Obst in Phase 1). 3. Phase entspricht in etwa gängigen Ernährungsempfehlungen: Salat, 2 Portionen Obst/d, täglich

Vollkornprodukte, fettarmes Fleisch. Magdeburger duale Diät P rogramm der Universitätsklinik Magdeburg: herkömmliche Kalorienrestriktion, v. a. KH niedriger Insulinotropie in Komb. mit

Telemonitoring körperl. Aktivität. Internet: www.abcprogramm.de . Makrobiotik Differenzierung in 10 Stufen von 3 (Getreide, Gemüse, Obst, 30 % tierisches Eiweiß) bis 7 (ausschl. Getreide). Nahrungsauswahl nach

Yang/Yin-Verhältnis (1 : 5). Gefahr Mangelversorgung mit Ca

2+

, Protein, Vit. B 2

, B 12 u. D.

Mediterrane Kost Keine einheitliche Kostform: viel Obst, Gemüse, Brot, Nudeln, Nüsse, Samen, Fisch. Fleischanteil gering bis mäßig. Olivenöl als

Hauptfettquelle. Reichlich Kräuter u. Gewürze. 1–2 Gläser Rotwein. Fazit: empfehlenswert zur Primärprävention kardiovaskulärer Erkr.

Metabolic Balance ® Diät Begründer Dr. Funfack. Metabolic-Balance-Berater (Heilpraktiker, Ernährungsberater) erstellen nach Beratung u. Routinelabor

per EDV individuellen Ernährungsplan für 4 Phasen (2 d Vorbereitungs-, 14 d strenge Umstellungs-, gelockerte Umstellungs-, Erhaltungsphase). Prinzip:

eiweißreiche Kost, KH mit niedriger glykämischer Last, fettarm zubereitet, 5 h Pause zwischen jeweils 3 Mahlzeiten. In Komb. mit Gruppenther.,

Bewegungsempfehlung, Beratung. Teuer. Milch-Semmel-Diät (Mayr-Kur) Behandlung Obstipation, GIT-Beschwerden, unterstützt durch Darmmassagen. Kost: v. a. altbackene Brötchen, Milch.

Nur bei zeitlich begrenzter Durchführung (3 Wo.) unter ärztl. Aufsicht unbedenklich. Modifiziertes Fasten

• Formula-Diät (s. o.) mit max. 450–500 kcal/d; höchster Fettverlust aller bekannten energiereduzierenden Diäten. Ind.: Pat. mit Adipositas Grad II–

III; vorzugsweise stat.

• Vorteile ggü. totalem Fasten (Nulldiät): ausgeglichene Stickstoffbilanz nach 2 Wo., Sättigungsgefühl, besserer AZ; Gesamteiweiß, Albumin, Krea

relativ konstant, Lipide i. S. ↓, geringerer Harnsäureanstieg

• Cave: Diäten mit normaler Nährstoffzusammensetzung bei 300–500 kcal besser zu akzeptieren, Lerneffekt größer. Gewichtsverlust ebenso schnell

wie bei Nulldiät. Nur unter strenger ärztl. Kontrolle amb. durchführbar

Molke-Trinkkur Tägl. 1–1,5 l Molke, zusätzlich Kräutertee, Gemüsesäfte, Mineralwasser. 300–350 kcal/d. Kurzzeitig (bis 3 Wo.) unter strenger ärztl.

Kontrolle akzeptabel, vorzugsweise stat.

Nulldiät (totales Fasten)

• In Praxis wg. Hypoglykämie-, Azidosegefahr generell nicht zu empfehlen Zusätzlich Substitution von Eisen, Vit., Spurenelementen notwendig.

Langfristiger Erfolg gering, da keine Änderung des Essverhaltens u. verlorenes KG nur zu ca. 45 % aus Fett, aber zu 35–40 % aus Proteinen

(Muskulatur!) besteht → Grundumsatz ↓

• KI: Grav., Herz- u. Niereninsuff., Lebererkr., Gicht, Ulcus ventriculi/duodeni, Kinder, Jgl., ältere Menschen. Cave: kurze Fastenperioden (< 2 Wo.)

nicht sinnvoll (zuerst Abbau fettfreier Körpermasse, d. h. Eiweiß, nach 10–14 d Energiegewinnung zu 80 % aus Fettsäuren des Fettdepots)

Saftfasten 6 ×/d 200 ml frisch gepresste Obst- u. Gemüsesäfte. Bei längerem Saftfasten Ersatz von 1–2 Saftmahlzeiten durch Milchgetränke (Molke,

Buttermilch, entrahmte Milch). Zwischendurch evtl. Rohkosttage o. Ersatz einzelner Saftmahlzeiten durch Magerquark u. Obst. Abschließend Umstellung auf

kalorienreduzierte natriumarme Ernährung. Bei korrekter Durchführung auf Wunsch des Pat. akzeptabel, zur Gewichtsreduktion nicht sinnvoll (s. o.).

Schnitzer-Kost Intensivkost: 1.500 kcal/d, nur Rohkost u. pflanzliche Lebensmittel, keine erhitzten o. tierischen Lebensmittel. Als Dauerernährung

ungeeignet. Normalkost: zusätzlich Vollkornbrot, Vollkornreis, Käse, Rohmilch, Eier, Kartoffeln. Als Dauerkost möglich, cave: Proteinmangel.

Schroth-Diät Wechsel von 3 „Trockentagen“ (Getreideschrot-, Haferflockenbrei, Vollkornbrot, Trockenobst, Nüsse), 2 „kleinen Trinktagen“ (1 l Weißwein

o. Obst-, Gemüsesäfte) u. 2 „großen Trinktagen“ (wie kleine Trinktage, aber 2 l Flüssigkeit). Wegen hoher Alkoholaufnahme u. Gefahr von Hypoglykämien

(400–800 kcal/d!) nicht zu empfehlen.

Vegetarische Diätformen

• Strenger Vegetarismus (vegane Ernährung): völliger Verzicht auf tierische Produkte. Gefahr der Unterversorgung mit Eisen, Ca

2+

, Protein, Vit. D,

B 12

, Omega-3-Fettsäuren

• Laktovegetarismus : reine Pflanzenkost, zusätzlich Milch, -produkte. Cave: ausreichende Eisenzufuhr (pflanzlich gebundenes Eisen wird schlechter

verwertet als tierisches)

• Ovolaktovegetarismus : wie Laktovegetarismus, zusätzlich Eier. Bei korrekter Durchführung als Dauerkost akzeptabel

Nachgewiesene positive Effekte vegetarischer Ernährung

• Reduktion kardiovaskulärer RF (Hyperlipidämie, Hyperurikämie, Hypertonie)

• Häufigkeit Kolon-, Mamma-Ca ↓

• Seltener Cholesteringallen-, Nierensteine

Unterschied in Mortalität Vegetarier vs. Nichtvegetarier ließ sich in deutscher Vegetarierstudie nicht nachweisen.

17.6. Schilddrüsenerkrankungen

Jutta Kossat

17.6.1. Leitsymptom Struma

Definition Jede SD-Vergrößerung, unabhängig von der Ätiol., Funktionslage u. Dignität, wird als Struma bezeichnet. In D ca. 30 % der Erw.

Ätiologie

• Endemische Jodmangelstruma in 95 %

• Autoimmunerkr. wie M. Basedow ( 17.6.5 ), Hashimoto-Thyreoiditis (Spätstadien: kleine SD durch Atrophie) ( 17.6.6 )

• Maligne SD-Tumoren ( 17.6.7 ), funktionelle Autonomie ( 17.6.4 ), Hypothyreose ( 17.6.3 ) u. strumigene Medikation (Lithium, Thyreostatika,

Phenytoin)

Klinik

• Frühsympt.: häufig keine o. nur min. Beschwerden wie Globus- o. Engegefühl im unteren Halsbereich, Abneigung gegen eng anliegende Kragen o.

Halsketten

• Spätsymptome: erst bei ausgeprägter SD-Vergrößerung Dyspnoe mit/ohne Stridor, Schluckbeschwerden. Selten Hypo- ( 17.6.3 ) o. HyperthyreoseSympt. ( 17.6.2 ). Sehr selten Heiserkeit durch Rekurrensparese. Cave: Malignom ausschließen

Diagnostik

WHO-Klassifikation der Struma

• Grad O: nur im Sono Vergrößerung diagnostizierbar, nicht tastbar

• Grad I: tastbare u. bei Reklination des Kopfes sichtbare Struma

• Grad II: bei normaler Kopfhaltung sichtbare Struma

Cave: SD-Volumen wird bei kräftiger Halsmuskulatur u. asthenischen Personen eher über- u. bei retrosternalen Anteilen eher unterschätzt.

• Anamnese: familiäre Disposition, strumigene Medikation, Phase hormoneller Umstellung (Pubertät, Grav., Stillzeit, Menopause)? Cave: Im 3.

Trimenon haben ⅔ aller Schwangeren eine vergrößerte SD

• Körperl. Unters.:

– Inspektion: Bei geradem u. zurückgebeugtem Kopf SD sichtbar? Zeichen oberer Einflussstauung, z. B. erweiterte Halsvenen?

– Palpation des Halses (hinter dem Pat. stehend, mit beiden Händen): SD-Größe, -Knoten, -Konsistenz, -Schluckverschieblichkeit (

17.6.7 , Malignom), -Schwirren ( 17.6.5 , M. Basedow), -Temperatur ( 17.6.6 , Thyreoiditis), Lk-Vergrößerung ( 17.6.7 , Malignom)

– Ganzkörperstatus mit bes. Berücksichtigung von Hypo- ( 17.6.3 ) o. Hyperthyreose-Sympt. ( 17.6.2 )

• Labor:

– Obligat TSH basal: 0,4–4,0 mU/l = Euthyreose, > 10 mU/l = Hypothyreose, < 0,1 mU/l = Hyperthyreose. Cave: bei älteren Menschen

TSH 0,1–0,7 mU/l evtl. schon Hinweis auf Hyperthyreose

– Fakultativ: Hypothyreose ( 17.6.3 ): fT 4

; Hyperthyreose ( 17.6.2 ): fT 4 o. fT 3

; chron.-lymphozytäre Thyreoiditis (Hashimoto, 17.6.6

): SD-Ak; akute/subakute Thyreoiditis ( 17.6.6 ): BSG ↑, Leukos ↑; Calcitonin (bei Knoten > 1 cm) z. A. eines medullären SD-Ca

• SD-Sono: obligat zur Bestätigung u. Quantifizierung der Struma

– Volumen eines SD-Lappens in ml: Tiefe (in cm) × Breite (in cm) × Länge (in cm) × 0,5

– Normgrenzen der gesamten SD: F bis 18 ml; M bis 25 ml

– DD der Echostruktur Tab. 17.9

Tab. 17.9 Differenzialdiagnose: Echostruktur bei Struma

Echostruktur Hinweis auf

Homogen, echonormal diffuse, endemische Struma

Vergröbert, kleine echoarme, -dichte, -freie Strukturen < 10 mm

länger bestehende endemische Struma mit beginnenden regressiven

Veränderungen

Mehrere echoreiche Knoten, teils mit echoarmem Randsaum u.

echofreien Anteilen

endemische Struma mit regressiven adenomatösen Veränderungen

Echofreier Knoten mit glatter Begrenzung u. dorsaler

Schallverstärkung

SD-Zyste

Nur 1 echoarmer, unscharf begrenzter Knoten in bis zu 25 % SD-Malignom ( 17.6.7 )

Mehrere, nicht scharf abgegrenzte, echoarme, z. T. konfluierende

Areale

subakute Thyreoiditis ( 17.6.6 )

 Reduktionsdiät in der Praxis Reduktion Energiezufuhr ausgehend vom normalen Bedarf:

Normaler täglicher Energiebedarf pro kg KG

• Leichte körperl. Arbeit: ca. 32 kcal

• Mittelschwere Arbeit: ca. 37 kcal

• Schwere Arbeit: 40–48 kcal

• Ther. der Wahl (entsprechend der Empfehlung der Dt. Ges. für Ernährung): energiereduzierte Mischkost, v. a. Gemüse, Salate, Obst,

Vollkornteigwaren. Vorteile ggü. anderen Diätformen: bessere Langzeiterfolge, NW ↓, amb. möglich

• Energiezufuhr 1.000–2.000 kcal/d, davon ca. 20–30 % Eiweiß (hohe Wertigkeit), 30–40 % Fett (ungesättigte Fettsäuren ↑), 30–40 % KH (niedriger

glykämischer Index)

Aussagen der aktuellen S3-Leitlinie zu kommerziellen interdisziplinären Adipositas-Therapieprogrammen

• Adipositas Grad I u. II: M. O. B. I. L. I. S- (mittlerer Gew.-verlust 5 kg ♀ u. 5,9 kg ♂), Bodymed ® -Programm (mittlerer Gew.-verlust 9,8 kg)

• Adipositas Grad III: Optifast ® -Programm (m eist in ersten 3 Mon. Formula-Ernährung mit ca. 950 kcal, anschließend 3-monatige Phase mit

kalorienreduzierter Mischkost mit 1.000–1.500 kcal; begleitend verhaltensther./diätetische Schulung, bewegungsther. Anleitung, ärztl. Betreuung.

Kosten ca. € 3.000. Dropout-Rate 42 %)

• Empfehlung DGE-Programm „Ich nehme ab“, AOK-Programm „Abnehmen mit Genuss“ allenfalls zur Ther. Adipositas Grad I. Eingeschränkte

Empfehlung „WeightWatchers“-Programm zur Ther. Adipositas Grad I (geringe langfristige Gewichtsred., hohe Dropout-Rate)

Weitere Therapieformen

• Alternative Kostformen ( 17.5.3 )

• Operative Ther.: sog. bariatrische Chirurgie (Schlauchmagen, Magenband, -bypass). Ind.: BMI > 40 o. BMI > 30 mit Komorbiditäten (v. a. schwer

einstellbarem metab. Sy.). Erreichbare KG-Reduktion ca. 20–32 %

• Medikamentöse Ther. ( cave: Budget!): gemäß Leitlinien erst nach Absolvierung eines mind. 3-monatigen Basisprogramms (Schulung bzgl. Diät,

Motivation zur körperl. Bewegung, Verhaltensther.) indiziert. Hemmung pankreatischer Lipasen durch Orlistat (z. B. Xenical ® ) → Resorption

Nahrungsfette ↓. Ind.: komplementär bei BMI > 30 kg/m 2

. NW: Flatus, Fettstühle, Stuhldrang. KI: MAS, Cholestase, Grav., Stillzeit. WW: Nicht

gleichzeitig mit Fibraten, Acarbose, Biguaniden, Ciclosporin, Warfarin o. a. Antikoagulanzien, Amiodaron, Anorektika verordnen. Dosisreduktion

von Pravastatin (erhöhte NW-Rate!). Dos.: 3 × 120 mg/d zu den Hauptmahlzeiten. Cave: in niedriger Dos. frei verkäuflich. Erhebliche NW,

fraglicher langfristiger Nutzen.

Erhebliche individuelle Unterschiede im Ther.-Ansprechen. Medikation absetzen, wenn KG-Reduktion < 2 kg im 1. Mon.

Therapieüberwachung

• Vor Ther.: körperl. Unters. (Herz, Lunge, Leber, Niere), Labor (GGT, GOT, GPT, Krea, Urinstatus)

• Während Ther.: wöchentlich Serumkalium, Krea, Urinstatus, GGT, GPT, GOT. Tägl. Pat.-Selbstkontrolle: Gew., ausreichendes Urinvolumen (2 l/d)

Prognose Unabhängig von Kostform nur bei 10–20 % der Pat. langjährige Gewichtsabnahme.

17.5.3. Alternative Kostformen

Viele in der Laienpresse angepriesene Diäten. Unkritische Durchführung häufig sowohl von Gesunden als auch von Kranken. Gefahr der Mangelversorgung v.

a. bei Kindern nicht unterschätzen.

Kurzzeitdiäten bei Adipositas kontraindiziert. Meist nach kurzfristigem Diäterfolg noch stärkere Gewichtszunahme („Jo-Jo“-Effekt).

Atkins-Diät Eiweiß- u. Fettzufuhr unbeschränkt. KH-Zufuhr ⇊ (1. Wo. 10–15 g KH/d in Form von Sahne u. Salat, dann pro Wo. 5 g KH mehr). Bei

drastischer KH-Reduktion nicht möglich, normale Kalorienmenge nur durch Eiweiß u. Fett zuzuführen. Tägl. Einsparung von ca. 600–800 kcal. Cave: Übelkeit

durch Ketonkörperbildung. Triglyzeride ↑, Chol ↑. Nicht empfehlenswert. Dauererfolge sehr selten.

Bircher-Benner-Diät

• Strenge Form: viel Frisch-/Rohkost, Müsli, Rohsäfte, Nüsse, kalt gepresste Öle, Honig. Nicht als Dauerkost geeignet

• Erweiterte Form: zusätzlich Kartoffeln, Milch, -erzeugnisse (entspricht Laktovegetarismus). Kostzusammenstellung: mind. 50 % ungekochte

Nahrungsmittel. Kein Weißmehl, kein Zucker, jegliche Lebensmitteldenaturierung vermeiden. Bei korrekter Durchführung als Dauerkost geeignet

Diät nach Diamond „Fit for Life“ Mind. 70 % frisches, möglichst unverändertes Obst, Gemüse/Salat, 30 % andere KH, Eiweiß (u. a. Fisch, Fleisch) u.

Fette. Getrennte Aufnahme von Eiweißen u. KH, die nicht aus Gemüse o. Salaten stammen. Nahrungsaufnahme mit Ausnahme von Obst nur von 12:00–20:00

Uhr. Cave: Proteinversorgung.

Dr. Ritter 7-Tage-Körnerkur Enthält 800–1.000 kcal/d. d 1: Weizenschrot, d 2: Hirse, d 3: Hafergrütze, d 4: Naturreis, d 5: Gerstengrütze, d 6:

Dinkelgrütze, d 7: Getreidemischung. Getreide wird mit Obst, Gemüse, Joghurt, Magermilch, Honig, Nüssen, Käse zubereitet. Als

Ernährungsumstellungseinstieg evtl. geeignet, zur Gewichtsreduktion ungeeignet (s. o.).

Evers-Diät Wie Bircher-Benner (erweiterte Form), zusätzlich rohe Eier. Keine Blatt-, Kräuter- u. Stängelgemüse, keine scharfen Gewürze (z. B. Pfeffer,

Salz, Chili), Zucker, Weißmehl. Milchprodukte nur roh. Einsatz v. a. bei MS-Ther., Erfolge in Einzelfällen beschrieben.

Formula-Diäten Industriell hergestellter Mahlzeitenersatz idealerweise auf Molke-, aber auch auf Soja-/Kaseinbasis mit bilanziertem Gehalt an (möglichst

hochwertigem) Eiweiß, KH, essenziellen Fetten, zusätzlich Mineralstoff-, Spurenelement-, Vit.-Substitution. Ind.: BMI > 30, übergewichtsbedingte

RF/Krankheiten, v. a. im Rahmen von Gewichtsreduktionsprogrammen ( 17.5.2 ). Cave: nur mit ther. Gesamtkonzept (Verhaltensther.), engmaschiger ärztl.

Betreuung; Dosisanpassung RR-, BZ-senkender Medikamente. Cave: Qualitätsindikatoren für Mahlzeitenersatz (hochwertige Proteine, mikroverkapselte

Spurenelemente, Aminogramm, Mikronährstoff-/Ballaststoffanteil!).

Glyx-Diät Glyx (≙ glykämischer Index): Insulinanstieg nach Zufuhr von 50 g eines bestimmten Lebensmittels. Diät nach Tab. mit glykämischem Index.

Nahrungsmittel mit niedrigem Glyx empfohlen, z. B. Vollkornbrot, -reis, -nudeln, Hülsenfrüchte, verschiedene Gemüse, Obst. „Verbotene“ Nahrungsmittel

(hoher Glyx): z. B. Zucker, Honig, Schokolade, Eis, Marmelade, Ananas, Bananen u. a. Problem: Glykämischer Index eines Nahrungsmittels allein bedingt

nicht direkt glykämische Antwort. Nahrungsmittelindex ist keine absolute Konstante, sondern ändert sich z. B. durch Zubereitung/Komb. mit Eiweiß.

Hay-Trennkost Trennung von Protein- u. KH-Aufnahme, vorwiegend laktovegetabile Kost (< 100 g Fleisch tägl., 30–60 g Fett tägl., hoher

Ballaststoffgehalt); keine denaturierten Lebensmittel (Zucker, Weißmehl, Konserven). Unausgewogene Lebensmittelauswahl, Enzym- u. Säuretheorie

wissenschaftlich nicht begründet → nicht empfehlenswert.

Heilfasten nach Buchinger (Fahrner, Lützner) 3 Wo. lang Kräutertee, Gemüsebrühe, frisch gepresste Obstsäfte, tägl. 1 l Mineralwasser ohne

Kohlensäure. Regelmäßige Darmentleerung, angepasste Bewegungsther. Nach 3 Wo. stufenweiser Kostaufbau. Ind.: chron. ernährungsbedingte Krankheiten.

Nur an Fachkliniken mit ausgebildeten Fastenärzten. Cave: Muskelabbau → Grundumsatz ↓ → „Jo-Jo“-Effekt!

Hollywood-Diät Eiweißreich, fett-, KH-arm; v. a. magere Eiweißträger (Eier, Fleisch, Schinken, Fisch), Salate (ohne Öl), Obst, Gemüse. Meist nur 1–2

Mahlzeiten/d, z. B. Mittagessen: Rohkostsalat, Abendessen: gekochter Schinken ohne Fettrand in unbegrenzter Menge. Cave: nur für max. 2–3 Wo. auf Pat.- Wunsch.

„Krebsdiäten“ Teilweise widersprüchliche Diätprinzipien (z. B. Diäten nach Warburg, Gerson). Charakt.: Verzicht auf „entwertete“ KH (Zucker, Weißmehl), Milchprodukte, Fett, Fisch u. Fleisch. Stattdessen Vollkornprodukte, Obst-, Gemüsesäfte (mit teils skurrilen Zubereitungsvorschriften). Milchsäure

in kleinen Mengen. Wirksamkeit trotz zahlreicher Studien nicht erwiesen.

Kushi-Diät Makrobiotische Ernährungsform. Geringer Fett-, hoher Ballaststoffgehalt. Nahrungsbestandteile: zur Hälfte Vollgetreide, 30 % Frischgemüse,

15 % Hülsenfrüchte u. Tofu (Sojaeiweiß), 5 % Algengemüse. 1–2 ×/Wo. weißfleischiger Fisch. Geeignete Diätform auf Pat.-Wunsch bei korrekter

Durchführung.

Leberfasten nach Dr. Worm Evidenzbasiert; pos. Studienlage bzgl. Ther. NAFLD, metab. Syndrom; 3 ×/d Formula mit hoch dosierten Ballaststoffen aus

Hafer (Betaglukane + leberwirksame Mikronährstoffe), angelehnt an frühere „Hafertage“ zur Ther. des Diab. mell.; mittags/abends Ergänzung durch

Ballaststoffe aus Gemüse/Salat. Hohe Trinkmenge. Konsequente ärztl. Begleitung, regelmäßige FLI-Bestimmung ( 8.7.3 ).

LOGI-Methode L ow G lycemic and I nsulinemic D iet (Prinzip des niedrigen glykämischen Index) . KH-Reduktion, aufbauend auf Empfehlungen für

übergewichtige Kinder u. Jgl. von David Ludwig (Director Obesity Program, Adipositasambulanz Harvard-Universitätskinderklinik) zur Minderung der

glykämischen Last. In D Modifizierung unter Evidenzkriterien (N. Worm). Ziel: konstant niedrige BZ-Spiegel → Sättigung ↑, Fettverbrennung ↑. Hohe

Eiweiß-, Ballaststoff- u. Wasserzufuhr, niedrige Energiedichte. Aktuell Publikation mehrerer großer internationaler Multicenterstudien mit wissenschaftlichem

Nachweis der Wirksamkeit der LOGI-Methode (z. B. Diogenes-Studie 2010). Diabetes-Weltkongress: beste Ergebnisse bei KH ↓, fettarmer Kost deutlich

überlegen.

 


Merke: häufig günstige Langzeitprognose trotz Adipositas (sog. kardiometab. benigne Adipositas).

Ätiologie

• Prim. Adipositas (A. simplex, 95 %): Ernährungs- u. Lebensweise, mangelnde körperl. Aktivität, psychische u. genetische Faktoren → gestörte

Energiebilanz. Cave: Bei Adipösen wird Leptinresistenz vermutet (Hormon Leptin senkt über Hypothalamus-Rezeptoren den Appetit). KG u.

Fettmasse zu 45–85 % polygenetisch fixiert. Selten monogene Adipositas bei Grad III mit Leptinmangel (Ther.: Leptin s. c.)

• Sek. Adipositas (5 %), z. B.: Cushing-Sy. ( 17.7 ), Hypothyreose ( 17.6.3 ), path. Glukosetoleranz ( 17.1.1 ), gonadale Unterfunktion,

Hypothalamusfunktionsstörungen, insgesamt selten. Medikamentöse NW, z. B. SSRI

Adipositas begünstigende Ernährungstrends:

• Take-away-, Convenience-Produkte: Kalorienzufuhr ↑, Nährstoffdichte ↓

• Außer-Haus-Verzehr ↑

• Übermäßige Portionsgrößen

• Ständige Verfügbarkeit von Fastfood

• Energiereiche Getränke

Klinik Körperl. Beschwerden meist erst durch Folgeerscheinungen!

• Folgen mechanischer Überbelastung: Gon-, Koxarthrose ( 6.6.3 ), LWS-Sy. ( 6.2.5 ), Senk-, Spreizfüße, Beinvarikose ( 11.4.2 ), körperl.

Leistungsfähigkeit ↓, Atemnot bis zur Ateminsuff. mit Polyglobulie (Pickwick-Sy., s. auch 12.7.3 ), Hyperhidrosis, Pruritus

• Adipositasbedingte psychische Probleme (soziale Isolation), Potenz-, Libidostörungen ( 13.8 ), reaktive Depression, soziale Diskriminierung

• Ventilationsstörungen, z. B. Schlafapnoe ( 12.7.3 )

• Nässende Ekzeme zwischen Fettwülsten, Striae; Hyperhidrosis

• Mögliche KO durch Stoffwechselveränderungen u. erhöhtes vaskuläres Risiko: Typ-2-Diab. ( 17.1.1 ), Hypertriglyzeridämie ( 17.2 ), Fettleber,

Cholesteringallensteine ( 8.9.1 ), Hyperurikämie ( 17.3 ), Hypertonie, metab. Sy., KHK

• Ca-Risiko ↑ (z. B. kolorektales Ca, Pankreas-, Nieren-, Endometrium-, Mamma-, Ovarial-, Prostata-Ca)

• Androgenbildung bei F ↑ → z. B. Hirsutismus, PCO-Sy., 14.3.7

Diagnostik

• Regelmäßige Gewichtskontrolle: durch Pat. zu Hause, bei Arztbesuch. BMI ( Abb. 17.8 )?

• Ganzkörperstatus mit bes. Berücksichtigung des Herz-Kreislauf-Systems. Cave: Evtl. breitere Blutdruckmanschette, sonst RR-Werte zu hoch.

Taillen-zu-Hüft-Umfangsdifferenz (Waist-to-Hip Ratio)? Ödeme?

• Labor: BB, BZ, Chol, TG, GGT, GOT, GPT, TSH basal, Harnsäure, Krea, Urinteststreifen

• Ruhe-EKG, ggf. Belastungs-EKG, Oberbauch-Sono

Naturheilkundliche Therapieempfehlung Homöopathie:

• Cefamadar ® Tbl. (Madar D4). Dos.: Erw. 1–3 × 1 Tbl./d, < 6. Lj. nicht mehr als die Hälfte, 6.–12. Lj. nicht mehr als ⅔ der Erw.-Dosis

• Fucus vesiculosus D6 DHU

® Tbl.; Dos.: 3 ×/d 1 Tbl. vor dem Essen im Mund zergehen lassen

Prognose Ab BMI > 30 Mortalität ↑. Ab BMI > 40 evtl. Lebenserwartung um 20 J. ↓.

Mangelernährung in Deutschland

Trotz Wohlstandsgesellschaft zunehmend Problem der Malnutrition in industriellen Ländern: Lt. aktueller Studien der Deutschen Gesellschaft für

Ernährungsmedizin (DGEM) ¼ aller Pat. bei stat. Aufnahme mangelernährt, unter den Senioren u. v. a. Demenzerkrankten in geriatrischen Abteilungen >

50 %, bei onkolog. Pat. ca. 40 %. Malnutrition hat neg. Einfluss auf Krankheitsverlauf, Prognose, Lebensqualität: Therapie-NW ↑, Compliance ↓,

Therapieunterbrechungen ↑, interkurrente Inf. ↑ etc.

Evidenzbasierte ernährungsmed. Assessment-Instrumente: Subjective Global Assessment ( SGA) : Einschätzung des Ernährungszustands (standardisierter

Fragebogen) u. Nutritional Risk Screening (NRS): Screening auf Mangelernährung (v. a. im Krankenhaus, standardisiertes Fragebogenscreening, 29.4 ,

29.12 ).

17.5.2. Normalisierung von Gewicht und Nahrungszusammensetzung

Indikationen zur Gewichtsreduktion

• BMI (↑)–↑ (> 25 kg/m 2

) bei gleichzeitigen KO/übergewichtsbedingten Sympt.

• Ab BMI > 30

Allgemeine Richtlinien zur Gewichtsreduktion

• Möglichst frühzeitig. Realistisches Diätziel setzen! Statt 10–20 kg weniger, 5–10 % Gewichtsverlust realistischer

• „Politik der kleinen Schritte“: Ernährungsumstellung statt striktem Essverbot (kein „Hungern“)

• Wiederholte KG-Reduktionen mit nachfolgender Gewichtszunahme („Jo-Jo“-Effekt) vermeiden. Pat. mit wechselndem KG haben höhere koronare

Morbidität als Personen mit konstantem Gew. „Blitz- u. Hungerdiäten“ verschärfen Gewichtsprobleme

• Ernährungsumstellung nicht zeitlich begrenzt, sondern lebenslang planen (verhaltensther. Lernprozess)

• Diät mit Sport verbinden

• Beratung durch Diätassistenten, professionellen Ernährungsberater, ernährungsmed. weitergebildeten HA (Anlaufstellen: KK, amb. Einzel- o.

Gruppenberatung Praxis)

• Beste Erfolge durch Komb. Diät, Verhaltensther. (Selbsthilfegruppen, Gruppenbehandlung als IGeL-Leistung), körperl. Training

• Therapieresistente Pat.: Wichtigster Ansatz ist körperl. Bewegung. Studien zeigten: je höher körperl. Aktivität unabhängig vom KG, desto geringer

Erkr.-Risiko (Evidenzgrad A). „Rezept für Bewegung“ verordnen (Landesärztekammer)

• Regelmäßige Motivation durch HA (pos. Verstärkung der Gewichtsreduktion)

Regeln zur Gewichtsreduktion

• Allgemein:

– Weniger essen; zucker-, fettreiche Lebensmittel ↓

– Ballaststoffreiche Lebensmittel (Gemüse, Obst, Salat) ↑

– 3 kalorisch ausreichende Mahlzeiten tägl. Auf kleine Zwischenmahlzeiten verzichten → dafür trinken (Wasser, Tee)

– Cave: einfache Ernährungsregeln (keine Kalorien-, Punktetabellen), realistische Erwartungen des Pat. an sich selbst

• Nahrungszusammensetzung:

– Möglichst mit pflanzlichen Fetten (z. B. Raps-, Olivenöl) Bedarf an ungesättigten Fettsäuren decken

– Fettarme Zubereitung Fleisch-, Fischgerichte: Dünsten, Grillen, Garen in Klarsichtfolie. Teflongeschirr/Römertopf verwenden. Cave:

Anbraten vermeiden

– Magere Wurst- u. Käsesorten. Cave: Alles sichtbare Fett entfernen

– Mineralwasser, Tee, energiefreie „Light-Getränke“ (mind. 2,5 l/d). Zucker durch Agavendicksaft o. Stevia ersetzen. Fruchtzucker:

höherer glykämischer Index als Haushaltszucker! Diabetikersüß-/-backwaren: u. U. nicht energiereduziert

– Vollkornprodukte, frische natürliche Lebensmittel ↑, keine Fertigprodukte u. Industrienahrung

Schlechter Schlaf ist ebenfalls RF für metab. Sy.: bereits kurzfristige Schlafrestriktion → Insulinsensitivität ↓, Hunger ↑, spontanes Bewegungsverhalten

 Margret Liehn · Jens Köpcke

Heike Richter · Leonid Kasakov Hrsg.


OTA-Lehrbuch

Ausbildung zur

Operationstechnischen Assistenz

2. Auflage


OTA-Lehrbuch


Margret Liehn

Jens Köpcke

Heike Richter

Leonid Kasakov

(Hrsg.)


OTA-Lehrbuch

Ausbildung zur Operationstechnischen Assistenz

2., aktualisierte Auflage

Mit 431 farbigen Abbildungen


123


Herausgeber

Margret Liehn

Tating, Deutschland


Heike Richter

Instruclean GmbH, Berlin, Deutschland


Jens Köpcke

Hamburg, Deutschland


Leonid Kasakov

Hamburg, Deutschland


ISBN 978-3-662-56182-9

ISBN 978-3-662-56183-6 (eBook)

https://doi.org/10.1007/978-3-662-56183-6

Die Deutsche Nationalbibliothek verzeichnet diese Publikation in der Deutschen Nationalbibliografie; ­detaillierte bibliogra­fische Daten sind im

Internet über http://dnb.d-nb.de abrufbar.

Springer

© Springer-Verlag GmbH Deutschland, ein Teil von Springer Nature 2014, 2018

Das Werk einschließlich aller seiner Teile ist urheberrechtlich geschützt. Jede Verwertung, die nicht ausdrücklich vom Urheberrechtsgesetz

zugelassen ist, bedarf der vorherigen Zustimmung des Verlags. Das gilt insbesondere für Vervielfältigungen, Bearbeitungen, Übersetzungen,

Mikroverfilmungen und die Einspeicherung und Verarbeitung in elektronischen Systemen.

Die Wiedergabe von Gebrauchsnamen, Handelsnamen, Warenbezeichnungen usw. in diesem Werk be­rechtigt auch ohne besondere Kennzeichnung nicht zu der Annahme, dass solche Namen im Sinne der Warenzeichen- und Markenschutz-Gesetzgebung als frei zu betrachten wären

und daher von jedermann benutzt werden dürften.

Der Verlag, die Autoren und die Herausgeber gehen davon aus, dass die Angaben und Informationen in diesem Werk zum Zeitpunkt der Ver­

öffentlichung vollständig und korrekt sind. Weder der Verlag noch die Autoren oder die Herausgeber übernehmen, ausdrücklich oder implizit,

Gewähr für den Inhalt des Werkes, etwaige Fehler oder Äußerungen. Der Verlag bleibt im Hinblick auf geografische Zuordnungen und Gebietsbezeichnungen in veröffentlichten Karten und Institutionsadressen neutral.

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Springer ist ein Imprint der eingetragenen Gesellschaft Springer-Verlag GmbH, DE und ist Teil von Springer Nature

Die Anschrift der Gesellschaft ist: Heidelberger Platz 3, 14197 Berlin, Germany


V


Geleitwort

Mit der zweiten Auflage des OTA-Lehrbuches setzt der Springer-Verlag mit fachlicher Unterstützung des Deutschen

OTA-Schulträgerverbandes e. V. konsequent den in 2014 begonnen Weg fort, den in Ausbildung befindlichen Operationstechnischen Assistentinnen und Assistenten, den Lehrinstituten und Dozenten ein Lehrbuch an die Hand zu

­geben, in dem u. a. die inzwischen eingetretenen Weiterentwicklungen in der allgemeinen und speziellen Chirurgie

aufgenommen wurden.

Die Reaktion auf die Erstausgabe des Lehrbuches war sehr positiv und hat wesentlich dazu beigetragen, das Standardwerk zur Ausbildung von OTAs zu überarbeiten und neu aufzulegen.

Dazu möchten wir den Initiatoren, allen Mitwirkenden und besonders den Autoren aus dem Bereich des Deutschen

OTA-Schulträger-Verbandes danken, dass sie mit ihrer Sach- und Fachkunde und Engagement zum Zustandekommen

des Lehrbuches beigetragen haben.

Das Lehrbuch hat inzwischen des Status eines Standardwerkes für die Ausbildung von OTAs eingenommen und unterstreicht damit auch die gesellschaftliche Bedeutung des mittlerweile etablierten Berufsbildes der operationstechnischen

Assistenz.

Franz K. Löhr


Vorsitzender

Essen, April 2018

Deutscher OTA-Schulträger-Verband (DOSV) e. V.

Verband der Träger von Einrichtungen

zur Ausbildung Operationstechnischer Assistentinnen

und Assistenten


VII


Vorwort

Relativ kurze Zeit nach Erscheinen der 1. Auflage des OTA-Lehrbuches liegt nun bereits die 2. überarbeitete Auf­

lage vor. Der Erfolg der 1. Auflage zeigt, wie sehr der abwechslungsreiche Beruf der OTA bereits am Arbeitsmarkt

etabliert ist und diese Berufsgruppe zunehmend in den Operationssälen der Krankenhäuser eingesetzt wird.

In der Vorbereitung zur 2. Auflage wurde Jens Köpcke in die Herausgeberschaft aufgenommen, der in der 1. Auf­lage

bereits als Autor tätig war. Mit seinem besonderen Augenmerk auf die didaktische Struktur hat er als Herausgeber

den Schwerpunkt dieses Lehrbuches noch einmal ausgebaut.

Unser Anspruch war und ist es, ein verlässliches Arbeitsbuch für den Unterricht herauszugeben und gleichzeitig das

selbstständige Lernen der Auszubildenden zu unterstützen.

Die neue Auflage lehnt sich wieder eng an das Curriculum des Deutschen OTA-Schulträgerverbandes (DOSV) und

die Empfehlungen der Deutschen Krankenhausgesellschaft e. V. (DKG) zur Ausbildung und Prüfung von OTAs an.

Insofern teilen sich die Themen in die Lernbereiche Kernaufgaben, spezielle Aufgaben, Ausbildungs- und Berufssituation und rechtliche und institutionelle Rahmenbedingungen. Die erforderlichen Lerneinheiten finden sich in

den einzelnen Kapiteln wieder und stehen als Lernziele vor jedem Kapitel.

Was ist neu in der 2. Auflage?

44Ein farbiges Layout, wodurch didaktische Elemente noch besser hervorgehoben werden.

44Fragen am Ende der Kapitel zur selbstständigen Überprüfung des Wissenstands.

44Das Thema «Erfolgreich lernen» in 7 Kap. 27 «Lernen planen, durchführen und evaluieren», um Anregungen

zum eigenen Lernverhalten zu bekommen.

Obwohl aus Gründen der besseren Lesbarkeit die männliche Form gewählt wurde, beziehen sich die Angaben auf

beiderlei Geschlecht.

Die Herausgabe eines Lehrbuches ist ein umfangreiches Projekt, das nur durch die Unterstützung zahlreicher

­Beteiligter verwirklicht werden kann. Zunächst gilt unser besonderer Dank allen voran den Autoren, die in ihrer

knappen Freizeit die Kapitel zeitnah und kompetent überarbeitet haben. Unser besonderer Dank gilt Frau Dr. ­Ulrike

Niesel, Frau Ulrike Hartmann und Frau Susanne Sobich vom Springer-Verlag für ihre verlässliche Begleitung und

Beratung während der Überarbeitungsphase und des Herstellungsprozesses. Ebenso danken wir der Lektorin Frau

Michaela Mallwitz für das genaue Lesen der Manuskripte und die wertvollen Anmerkungen und Änderungsvorschläge. Neben den Genannten gebührt unser Dank den zahlreichen Mitwirkenden und Unterstützern, die hier

nicht namentlich aufgeführt wurden, sowie unseren Freunden und Familien, die in produktiven Arbeitsphasen eine

gemeinsame Zeit entbehrten.

Wir wünschen den Lesern ein erfolgreiches Lernen, eine lehrreiche Zeit und viel Freude mit diesem Buch. Außerdem bitten wir um Hinweise zur Verbesserung des OTA-Lehrbuches und freuen uns über Rückmeldungen.

Margret Liehn,

Jens Köpcke,

Heike Richter und

Leonid Kasakov


im Frühjahr 2018


Die Herausgeber

Margret Liehn

Fachkrankenpflegekraft im Operationsdienst, Dozentin für OP-Pflege, Herausgeberin OP-Handbuch und

Fachbuchautorin, Hamburg.


Jens Köpcke

Fachgesundheits- und Krankenpfleger im OP-Dienst, Praxisanleiter, Student der Medizinpädagogik (B.A.),

pädagogischer Mitarbeiter an der OTA-Schule am Bildungszentrum für Gesundheitsberufe der Asklepios

Kliniken Hamburg.


Heike Richter

Diplomökonomin Medizin, Dozentin, Akademieleitung Instruclean GmbH – Berlin, stellvertretende

­Vorsitzende des OTA-Schulträgerverbands.


Dr. med. Leonid Kasakov

Facharzt für Chirurgie, Viszeralchirurgie und chirurgische Intensivmedizin, Chefarzt der Abteilung für

Allgemein- und Viszeralchirurgie am AMEOS Klinikum Ueckermünde.


IX


Inhaltsverzeichnis

I

1


Kernaufgaben der OTAs

Hygiene  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 


3


Gerlinde Schiefen, Helena Schulz, Johan Wiemann, Margret Liehn

2


Medizinisch-technische Geräte  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 


37


Sebastian Hambloch, Martina Stegers, Stefan Flender, Annegret Nietz, Anett Gudat, Maret Auerbach,

Lisa Wiechmann, Conny Fachinger, Alexander von Kajdacsy, Nadin Horn, Roman Fischbach, Margret Liehn,

Jens Köpcke

3


Patienten fachkundig begleiten und betreuen  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 


71


Jens Köpcke, Margret Liehn

4


Springertätigkeit  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 


79


Candy Agopian, Denise Oppermann, Anett Gudat, Jens Köpcke, Martina Stegers, Ina Welk, Sylvia Grüning

5


Maßnahmen in Krisen- und Katastrophensituationen  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  121

Kurt Fellenz


II

6


Spezielle Aufgaben der OTAs im OP

Instrumentiertätigkeit . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139

Roksana Ressmann, Martina Stegers, Margret Liehn


7


Allgemein- und ­Viszeralchirurgie  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 147

Jens Köpcke, Candy Agopian, Tabea Krause, Nadin Möbius, Maik Jelinski, Sybille Gläß, Denise Oppermann,

Margret Liehn


8


Orthopädie und Traumatologie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209

Olga Aßmann, Jens Köpcke, Silke Meister


9


Handchirurgie  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  261

Sabine Schwenkner, Gabi Walura


10


Gefäß-, Thorax- und Kardiochirurgie  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 271

Sebastian Hambloch, Nina Weber, Waldemar Fechner, Margret Liehn, Nora Krischke-Ramaswamy


11


Gynäkologie, geburtshilfliche Operationen und M

­ ammachirurgie  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  303

Ulrike Havemann


12


Urologie  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  323

Brigitte Lengersdorf, Annegret Nietz


13


Mund-Kiefer-Gesichtschirurgie  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  353

Stefan Flender, Margret Liehn


14


HNO-Heilkunde  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  359

Brigitte Lengersdorf


15


Neurochirurgie  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 375

Tanja Sadelfeld, Jens Köpcke, Margret Liehn


X


16


Inhaltsverzeichnis


Augenheilkunde (Ophtalmologie)  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 385

Brigitte Lengersdorf, Mandy Strzodka


17


Plastische Chirurgie – Ästhetische Chirurgie  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 393

Birgit von Essen


18


Kinderchirurgie  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  411

Ines Stubbe


19


Organspende und Transplantation  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  429

Torsten Biel, Ulrike Wirges, Heiner Smit


III

20


Spezielle Aufgaben der OTAs außerhalb des OPs

Ambulanz bzw. Notfallaufnahme  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  443

Maret Auerbach, Robert Buder, Jochen Kircheis, Roskana Ressmann, Martina Stegers, Margret Liehn, Gert Liehn


21


Endoskopie  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 469

Silvia Maeting, Christine Besser


22


Zentrale Sterilgutversorgungsabteilung (ZSVA) oder A

­ ufbereitungseinheit

für ­Medizinprodukte (AEMP)  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  479

Klaus Dieter Harmel


23


Anästhesie  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  495

Tobias Horlacher, Gert Liehn


IV


Ausbildungs- und B

­ erufssituation von OTAs


24


Kommunizieren, beraten und anleiten  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  513

Jochen Berentzen


25


Berufliches Selbstverständnis  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  525

Heike Richter, Ralf Neiheiser, Olaf Schenk, Judith Schädler, Gert Liehn, Chris Wolf


26


In Gruppen und Teams z­ usammenarbeiten  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 545

Katrin Fromm


27


Lernen planen, durchführen und evaluieren  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 555

Heike Richter, Ralf Neiheiser, Perikles Jennrich


V

28


Rechtliche und ­institutionelle Rahmenbedingungen

Berufliches Handeln  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 567

Britta Marquardt, Judith Schädler


29


Qualitätskriterien  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 579

Ina Welk


30


Wirtschaftliche und ö

­ kologische Prinzipien  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  591

Ina Welk, Heike Richter


31


Gesellschaftlicher Kontext  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 607

Katja Heide


Serviceteil  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  619

Sachverzeichnis  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 


 Johnson, of Grand Rapids, Mich., says: " Bathe legs, back,

or any part of the body with it, and it will give immediate relief. Good for

nervous affections, rheumatism, etc.

;


;




Alcohol, ^vt; camphor gum, ^oz.;

16. Opodeldoc Liniment.

almond or other good soap, and oil of cajeput, each 1 oz. Directions Shave

the soap finely, and put it with the camphor gum into the alcohol and dissolve

by gentle heat; when cool, add the cajeput oil, shake thoroughly before it sets,

and pour into large-mouthed bottles, to allow the finger to reach it for application, else it has to be warmed, to pour into the hand for application.

Remarks Some people prefer the Opodeldoc Liniment to others, especi-




ally for paralysis, enlarged joints, indolent tumors, rheumatism, lumbago, chilblains, etc., for which this is recommended, both to arouse the absorbents


and


to stimulate the nerves to action, by which a cure is effected when accomplished

at all.


17.


Liniment—White's Nerve and Bone. — Gum camphor, oils


of sassafras, cedar, and origanum, each 2 ozs.; oil of cajeput, 1 oz. aqua

ammonia; 1 oz. oil of tar, 3 drs.: sulphuric ether, 4 ozs. best alcohol, 3 qts.

;


;


;


solution of analine (red), 10 or 15 drops


— to improve the color; mix, and keep


closely corked.


Remarks.


— Mr. "White


is a druggist in Eaton


Rapids, Mich., from whom I


He kept this liniment on sale for a number of years.

This is the liniment I refer to under the head of " Carbuncles." He speaks of

obtained this receipt.

it as a mild


liniment, and the boys using it on their hands while playing ball, to


prevent blistering, called it " Base Ball Liniment."


18.

etc.


Chloroforni Liniment, Especially for Strains, Sprains,


— Chloroform, 1 fluid oz. camphor gum, ^ oz. shake together

;


;


solved, then add olive oil, 1 oz. ; tinct. cantharides, 1 dr. ;


till


dis-


keep well corked, as


chloroform is very evaporative.

Remarks. A nephew of mine, from whom I received this recipe, found

more benefit from it on a strained knee, with which he suffered for two years,

than any other liniment. Let it be used freely, when used at all, and it must



do good from the known nature of the ingredients.


;


DR. CHASE'S RECIPES.


44


19. " The Best Liniment," for Strains, Bruises, Pains, Colic,

Headache, Backache, and All Other Aches— Externally.— A.

Parsons, M. D., of Scottville, Ark., sends the following under the above title,

Medical Brief, page 508, of 1883. Chloroform, alcohol, aqua ammonia,

spirits of nitric

spirits of camphor and tinct. of aconite root, each 2 ozs.

to


;


This is Thompson's chloroform liniment, improved, and is the best stimulating liniment that I ever met with. Any kind of

ether, 6 ozs.


;


mix, keep corked.


ordinary colic may be relieved by saturating the bowels with it. Its application is very beneficial in all the above aches, and in nearly all cases removes


them permanently.

Remarks.


— 1 need only say from the nature of the articles composing


it


that it will prove an excellent liniment for external use; but do not take it internally,


on account of the aconite it contains.


Winter Itch— Certain Remedy.—B. I. A. Cull, M. D., of Gamilla,

Ga., page 330 of Medical Brief for 1880, under|the head of "Eureka" (a Greek

word, signifying I have found it), says: " After a fair trial, in several cases, to


Blood root, pulverized and


act as a specific (certain cure), in that disease.


steeped in strong apple vinegar, to make as strong as can be made, applied 3 or


4 times a day, cures the disease."


BRONCHOCELE— Goitre, or Swelled Neck, to Cure With1

out Coloring the Skin or Clothing. — Compound tinct. of iodine, 4 ozs.

pure liquid carbolic acid, % dr. glycerine, % oz. mix. Dikections— Have

.


;


;


these articles put into a quinine bottle, having a good


cork; put a small stick


swab upon it, with which to apply once or


into the cork, suitable to tie a cloth


twice daily, as can be borne.



Remarks. The carbolic acid prevents the iodine from coloring (aqua ammonia does the same thing), gl.voerine prevents speedy evaporation, and also

keeps the skin soft and smooth. Constitutional, or alterative treatment, should

also be made use of in connection with this local application.


Electro-magnet-


ism has also been found of great value, by hastening the reduction of the

tumor. Dr. King, of Cincinnati, O., makes use of the following alterative pill.

2. Eronchocele, or Swelled Neck, Alterative Pill for— also

Oleoresin of blue

"Valuable in All Cases Needing an Alterative.



flag (irisin) 1 scru.


;


baotisin, 5 grs.


;


holic ex. of aletris farinosa, 80 grs.


and divide into 80 pills.


citrate of iron and strychnia, 80 grs. ; alco-


Directions


—Mix


all thoroughly together


Dose— 1 pill 1 hour after breakfast, dinner and at


bed-time.


Remarks.


— If the treatment


swelling, a cure


is


begun soon after the commencement of the


may be expected quickly, but if of long standing and some


hardening of the tumors already commenced, it will require a perseverance,

The above tincture will be found

perhaps, of several months, to effect a cure.

valuable to apply to any node, or knotty tumors, from bruises or otherwise,


upon man or beast.

3.


Goitre,Bronchocele, or Swelled Neck—Dr. Mason's InterExternal Remedy.— I. Internal Iodide of potash, 1 oz,; fl.


xial and



TREATMENT OF DISEASES.

ex. of sarsaparilla, 6 ozs. ;


fl.


45


ex. of dandelioo, 4 ozs. ; dissolve the iodide in a


tea-cup of soft water, then add to the extracts, in a bottle sufficiently large, 1


Dose— 1 tea-spoonful 3^ hour before each meal.


pint of simple syrup.


Remarks.


— If in any case this causes a stuffing up of the nose, as


is often


said on taking cold, the dose must be lessened about one-half, or else as much


more of the extracts and syrup must be added

potash causes this condition.


—with some people the iodide of


Occasionally one cannot take it at all


;


the extracts,


then, must be taken without it, but the cure will not be as rapid.

II.


—Take


External


tinct,


of iodine, 2 ozs.


;


soft water, 3^ oz.


of soda, sufficient to remove the color of the iodine


;


sulphite


from the tincture before


adding the water, which prevents the coloring of the skin or clothing. With a

small brush, or swab, paint this tincture, once daily, upon^the swelling, and so

continue until cured.



Remarks. The doctor says: " This remedy needs no recommendation, as

been used by quite a number, and with good results. It was sent to my

wife by a Mrs. P. M. Avery, of Pennsylvania, but the idea of discoloration,"

he says, " I got from the Boston Medical and Surgical Journal."

it has


4. Goitre Alterative Syrup, and for All Purposes Requiring an Alterative. — Fl. exs. of sarsaparilla and gentian, each 1 lb.; iodide

of potash,


% oz. corrosive sublimate, 5 grs.


Directions


;


— Rub the corrosive


sublimate in a mortar, with a little of one of the fluid extracts to dissolve it,

then mix all together. Shake occasionally, a day or so, to dissolve, and properly mix the iodide and sublimate.


Dose


the age and robustness of the adult, in a


— to 2 tea-spoonfuls, according to

1


little water,


To be taken


sweetened.


4 times daily, a little before each meal and at bed-time.

Remarks. This alterative has no superior for any general purpose.



Some


people, however, object to the corrosive sublimate, because it is a poison; but

in the minute division of


it


into so many doses, it is a very valuable article, as


an alterative, notwithstanding the objections. It can be left out if you wish,

and still have a splendid alterative; but it will be better if put in. Having

used it, and directed it for others, I know whereof I speak.


DROPSY—


Syrup For.— Butternut bark, dwarf elder (bark of the

and endives (chicory, also called succory), each 1 lb. Indian hemp, J^

lb.; black root and dandelion root, juniper berries, yellow dock and burdock

1.


root),


;


roots, each ]4, lb.


;


prickly


ash berries, 2 ozs.


;


loaf sugar, 2 lbs.


;


pure whiskey,



Directions The recently dried roots and barks are intended, and

should be coarsely ground by the druggist; place all (except sugar and whiskey)

iii a four gallon jar and pour on sufficient boiling water to well cover the

whole. Set the jar on the back part of the stove, cover with a cloth and plate,

to keep in the heat, and let it stand 3 or 4 days, to sour; it is not to boil.

"^SThen a little sour strain and simmer to one gallon, when the sugar is to be

Dose A wine-glass a

added, and when cool, the spirits; then bottle for use,

3 pts.



little before meals.


Remarks.


—This recipe was obtained from a Mr. Coleman, who spoke very


highly of iJ« success.


It is diuretic, tonic and alterative, besides its action upon


DR. CEASE'S BECIPES.


46


the liver by the black root (this is the leptandra virginica, from which the leptandrin is made), although it is not specially cathartic in its action, and must be


An ounce of


found valuable.


essence of wintergreen


would make it very


pleasant to the taste.


2. Dropsy and Anti-fat Medicine.— M. Milton, M. D.,of DuBois,

Penn., in a report through the Brief, page 439, 1883, says:

"He cured a lady patient, having a dropsical tendency, of that difficulty,

also reducing her weight from 247 to 198 lbs. in 15 days, by the following treatment: He obtained the juice of poke-berries, and evaporated it by means of

sand-bath to the consistency of pill-mass, forming into 4-gr. pills, with a little


powdered licorice-root."



Two pills half hour after each meal. In connection with these

he gave i^ gr. of elaterium in solution at night. (If its action on the

bowels should be so severe as to cause distress, skip a night or two.) By the

continued use of these pills alone, for a few weeks, her flesh was reduced to 175

pounds, and she remained well up to the time of this report, 3 years after. See

also " Fat People— Food to Reduce their Fleshiness."

Dose


pills


COLIC, OR OTHER INTERNAL PAIN — German Rem1.

edy or Liniment for. — Alcohol, 1 qt. oil of sassafras and hartshorn, each

;


camphor and laudanum, each 1 oz. spirits of turpentine, J^

Dose For colic, or any severe internal pain,

oz.; tinct. of kino, \^ o^-! "^i^from J^ to 1 tea-spoonful may be taken for a dose; to be repeated in i^ to 1 hr.,

2 ozs.


spirits of


;


;



according to the severity of the case.

Bemarks. This recipe was sent me by Mr. Frank Spurlock (a German), of

Sedan, Kan. It certainly makes a good liniment for general use, and I give



it a


place, to meet the desire of


my German readers; for they, like Americans,


think their own prescriptions are the best.


Colic


2.


— Cure by Quinine.—Dr. N. R. Derby, of Bergen Point,


N. J., says, in the Medical Recorder, that by accident he discovered that a dose

of 8 or 10 grs. of sulphate of quinine will speedily put an end to an attack of

colic.

He had had such attacks from childhood, but cured himself and several

This dose is for an adult. I should try it if I had occaothers in this way.

sion to do so.


CONSTIPATION OR COSTIVENESS — Valuable Pills


I.



Solid extracts of nux vomica and hyoscyamus, and pulverized capsicum, each 25 grs. podophyllin, and ext. of belladonna, each 10 grs. mix

thoroughly and make into 100 pills. Dose If very constipated wh^n you com-


for.


I.


;


;



mence taking them, take 2 each night for 1 or 2 nights, or until the bowels

become easy; then 1 only at night till cured.

II.


Constipation


— Hot Water as a Cure. —A cup of hot water, a writer


says, is a grand tonic and


stomach cleanser, and a sure cure for constipation.


It should be taken night and morning, just before retiring and after rising.


Remarks.


— I have seen hot water recommended for this difficulty before,


and think it worthy of trial.


It is also


recommended for dyspepsia, which



A


TREATMENT OF DISEASES.

often causes constipation.


47


For the degree of heat and manner of taking, see


" Hot Water for Dyspepsia."

2.


Constipation or Costiveness— Newer Remedies.—For a few


years past the fl. ex. of cascara sagrada has been much extolled, and also found

quite satisfactory in relieving the difficulty, and if properly combined with other


remedies, has cured very many cases, I have been very successful with the fol-


lowing combination:

tincts. nux vomica and belladonna, each

Fl. ex. cascara sagrada, 1 oz.

with syrup of Tolu, or syrup of wild cherry, 2% ozs. mix. Dose

tea-spoonful 3 times a day till the bowels become easy; then only at bed-time,

I.


2 drs.


;


;



;


till cured.


Remarks.


— I have succeeded with this when other things, by other physi-


cians, have failed.

II.


pation:


each


I see that some physicians prefer the following prescription for consti-


Fl. ex. cascara sagrada,


1 oz.


;


tinct.


fl.


nux vomica, 25


ex. berberis


aquifolium and simple syrup,


drops, and tinct. digitalis, 1 dr.


Dose



tea-spoonful 3 times daily, till the bowels become easy, then drop off morning,


then noon dose, and finally all, using only occasionally, for a while, till a healthy

daily action is established.


This would be the most valuable in female cases,


claimed to be a "female regulator," uterine tonic, etc. But

supposing there is no constipation, although the liver may be inactive in the


as the berberis


is


secretion of bile, the stools, or passages, being light, or clay-colored, Hhen I


would use:

ex. of berberis, 1 oz.

adding also,

syrup of wild cherry, or Tolu, 1 oz.;

and the tincts. of nux vomica and belladonna, each 2 drs., as in JTo. 1, above.

III.


Fl. ex. of fringe tree, 1


oz.


;


as a stomach tonic, fl. ex. wahoo, J^ oz.


fl.


;


;


Dose and management the same as in No. 1, till the stools assume their healthy

color again.


3.


Constipation, More Recent Remedy.— My attention was re-


cently called to the following, and having a case of constipation on hand, and

in which the liver did not give the usual


amount of bile, giving a tendency to


jaundice, I at once tried it with the happiest results

culties.


—entire relief in both


The remedy was; Tinct. nux vomica, 1 oz. podophyllin, 1

;


podophyllin to be rubbed in


gr. ;


diffi-


the


thorough mixing.

Dose Take 5 drops only, before each meal, till the bowels become easy,

then only 3 drops, or even 2, as required to keep them easy, for a few days;

after which take occasionally, if needed, by the reappearance of the clay-colored stools.

Remarks. The tincture of nux vomica, in the small doses above given, is

not only safe but a very valuable medicine, still if left where children can get

hold of it, and drink the whole bottle, or considerable of it, it is poisonous;

and hence I give in the next item the treatment for such a mishap, as follows:

a little of the tincture, to insure


it




Poisoning by Nux Vomica or Strychnine—Remedy.


—Should


ever poisoning occur by the careless taking of over-doses of tincture of nux, or


DR. CHASE'S RECIPES.


48


^


strychnine (which is made from it), twitching of the muscles wHl be the first

sign, then convulsions,


no time should be lost in getting down oils of any char-


but lard oil, or melted lard, in doses of from

cup to 3^ pint for an adult answers very well, and strong coffee, and then

producing vomiting in the quickest way, by mustard, or thrusting the finger


acter, sweet oil is considered best,

1


down the throat after the oils or coffee has been given.


A pint of strong coffee


saved a dog, after it appeared he was nearly dead


four grains of camphor


;


gum has done the same thing— then they are good for persons.

however, to put such things out of the reach of children.

sons,


It is better,


See, also,


"Poi-


Quick Emetics, Antidotes, etc."


1.


GRAVEL — Remedy.— A strong decoction, made with a handful


of smart-weed in i^ pt. of water, taken with a gill of gin, is said to have dis-


charged a table-spoonful of gravel at a time in 12 hours from the time it was

taken.

Keep on taking it daily as long as any gravel is discharged.

1. HEMORRHAGE OR BLEEDING FROM THE LUNGS,

WOMB, RECTUM, ETC. — Witchhazel and Other Specifics, or


Positive Remedies for.



Hemorrhage, or bleeding from the uterus (womb)

from the lungs and from the rectum, in some cases of piles,

are of such frequent occurrence that I deem it of great importance to give the

latest and most successful prescriptions for hemorrage in these cases.

after child-birth,


Of late the homeopathists claim that the valuable properties of the witchhazel is a discovery of theirs, and they make ado over it in the form of " Pond's


Extract of Hamamelis."


If this is used, give


it


in doses of 10 to 15 drops,


repeated every 3 or 4 hours.


Among eclectics, for many years past, the common witchhazel (hamamelis)

has been considered a very valuable remedy for hemorrhages or bleeding from


Prominent among these are Professors John M. Scudder

and A. S. Howe, of the Eclectic Medical Institute of Cincinnati, who consider

it a specific (positive cure) in all cases of debility of the nervous system

a weak

and flabby condition that allows the blood to ooze through the membrane.

Prof. Howe has used this about 30 years, or long before homeopathy had

become at all prominent in the United States.

Prof. John King, of the same institute named above, and also an extensive

medical writer, thinks that in hemorrhages immediately following " delivery at

full term " hamamelis is not equal to ergot, but in cases arising from debility,

he agrees with the remarks above that witchhazel is vastly superior.

A decoction or tea, made from the bark or from the dried leaves, will be as

effectual as " Pond's Extract," which is kept by druggists.

The strenf^th of a decoction will be 1 oz. of dried bark or leaves to 1 pt. of

the internal organs.




water.


2.


Dose — A wine-glassful 3 or 4 times daily.


Uterine Hemorrhage — Specifics in.


— C.


J. Pitzer,


M. D., of


Detroit, 111., a practitioner of over 16 years experience, in a communication to

the Eclectic Medical Journal, asks for practical items from the experience of


other physicians, and in giving his own, says:

"Cinnamon and erigeron

are specifics (positive cure) in uterine hemorrhage; I know it by actual


TREATMENT OF DISEASES.


49


I don't tell you anything new, but recall your attention to the

and confirm, as far as my evidence goes, what has been said of these

Let me say, while speaking of these invaluable remedies,

articles by others.

that in uterine hemorrhage you can't have too much confidence in them.

They are just what you want. Don't resort to ergot. Give oil of erigeron,

10 drops, every hour, and oftener, if needs be; and between each doze give

15 drops tinct. oil of cinnamon, made by adding oil of cinnamon, 1 fl. dr., to


experience.

fact


I use both remedies in every case, alternating.

jg 1 fl. oz.

Don't know which does the most good; neither do I care much, so I save my

patient. Just had a bad case last week, caused by retained membranes. The case

had been managed by other physicians, and 4 or 5 days after the delivery, the

hemorrhage was very excessive and threatened the life of the patient in a short

The doctor who sent for me had used ergot, opium, lead and tannin, and

time.


best alcohol, 95


had resorted to the tampon. I suggested the above named remedies, and commenced the use of them at once. The hemorrhage ceased almost entirely in 4

hours, and we had no trouble in controlling it afterwards."

Remarks. It is facts like these which have now well established the belief

in the specific, or positive action, of medicines, and I trust that others may

have sufficient confidence in them to use them when needed. This is one of



the objects in writing this book, that these well established facts may reach the


thousands, or hundreds of thousands, of the people, rather than stop with only


a few physicians.

3.


Fever.


Hemorrhage from the Womb, With High Pulse and


—Being called to a case where an abortion had been performed, in au


early stage of pregnancy (not knowing for some time after, of the cause), find-


ing the wasting, or hemorrhage, considerable,

 of the

value of this treatment; also well acquainted with Dr. Ferhune, and as he

speaks so favorably of the mixture, or liniment, for neuralgia, it would be

well to try it for that purpose as well as in sciatica.


When Menthol is not kept by druggists, use one of the liniments given

below.

Dr. Chase's Golden Oil (see recipe below), or strong Camphor Liniment,


or some other


— as preferred.


is very strong,


The Golden Oil, however, made with capsicum,

and causes a glow of heat wherever it is freely applied.


The Author has several times cured Sciatica by the use of the simple

3.

Faradic current of the common Faradic "Family Battery," applying the

positive pole along the sciatic nerve in the back part of the thigh, the negative

pole at the feet, by means of a foot-plate, with very great satisfaction. Never

use the current so strong as to cause additional pain, but simply to relieve it.

Five to ten minutes to each limb, once or twice daily.

4. External Remedy, or Liniment for Sciatica, Lumbago,

Stiff Joints, Contracted Cords, Rheumatism, Etc.— Very Suc-


cessful.— For External Use Only.— FL ex. of aconite root (never of

the leaf, for these purposes), 12 oz;

1 oz.


;


strongest alcohol, 1 qt.


;


oil


of hemlock, 3 oz.


;


sulphate of zinc,


soft or distilled water, 1 qt.


Directions.



Take at least a 3 qt. bottle and put in the alcohol, oil of hemlock, and extract

of aconite root together; dissolve the sulphate of zinc in a


little


water and add


lastly the water also, shake, always, before pouring out into a smaller bottle for


use, and


always shake before pouring out upon the parts, or into the hand for

I have given it in these large quantities, because it is to be applied


application.


freely, at least twice daily, in any case, in very painful cases three times a day,


pouring upon the parts and rubbing in several times at each application.


Do


not get into the eyes, nor is it ever to be taken intemdIXy in any case.


Remarks.


— This


is claimed


by the person from whom I obtained the recipe

For stiff joints


to have cured stiff joints, as well as the other diseases named.


I have had no opportunity of testing it, but in sciatica and rheumatism I have

found it as valuable as he claimed.

3.

Rheumatism— Remedy for External Application.— Cayenne pepper, 2 teaspoonfuls, steeped in 1 teacup of good vinegar, and the parts

affected to be bathed with it, is claimed to be excellent. After steeping (not to

boil), strain and bottle for use.

It will cause considerable heat of the surface,

and would, even, if a pint of vinegar were used. Apply 2 or 3 times daily,

and if limb is very painful, wet cloths in the mixture and wrap around it, as

long as it can be borne.


4.


Rheumatism— Golden Oil For.— Linseed oil and spirits of tur-


pentine, of each 8 ozs. ; tinct. of iodine


and


aqua ammonia, of each 4 02a.


jpIx. shake, and apply as often and as freely as needed.



;


DB. CHASE'S RECIPES.


38


Inflammatory Rheumatism Remedy. — A mixture of pulver-


5.


%


oz-; and sweet oil, J^ pt., is a certain cure for inflammatory

rheumatism. This mixture must be applied externally, to the part affected,

and as it can do no harm and costs so little, we advise those afflicted with inflammatory rheumatism to try it.


ized saltpeter,


Rlieum.atic Alterative.


6.


— Colchicum seed, anise seed, black cohosh


root, poke root, blue flag root, bitter root,


juniper berries, of each


gum guaiac, prickly ash bark and


% oz. mandrake root, 1 dr. wintergreen leaves, spear;


;


each 1 oz. iodide of potash, 3 drs. good gin, 1 pt. Directions. Bruise or grind coarsely all except the iodide, and put into the gin;

keep corked, and shake daily for 10 or 13 days, strain and press out, put in the

iodide, or if in a hurry, let it stand 3 or 4 days, then have a druggist to percolate it (straining it drop by drop through a sponge pressed into the small end of


mint


leaves, of


;


;



a funnel-shaped percolator), adding sufficient gin to obtain 1 pt of the fluid.

Good whiskey will dc, but it is not so good, as gin is more diuretic; add the

Dose For a medium

iodide of potash last, dissolved in a little of the liquor.

sized adult, 1 tea-spoonful 3 or 4 times daily in a little syrup, or molasses, with



a small amount of water. While taking the above use a good liniment externally, and the improvement will be more quickly realized.


Alterative For—The Crutches

7. Rheumatism, Successful

Thrown Away by the Use of Half a Bottle. — Tincts. of sarsaparilla


and


quassia,


water, 1 pt.


of each 3 ozs.


Directions


—Put


;


iodide of potash, 1 oz.; quinine, 20 grs,


all into a quart bottle,


and shake when taken.


Dose— 1 table-spoonful just before each meal.



Remarks. The person communicating this recipe, " W. W.," of Independence, Ohio, says: " I was 3 months on crutches, before I took half of it I

threw the crutches away." It is probable that this amount of the iodide of

potash


may be more than some persons can take, as there are those who can

—this will be known by a stiffness of the nose, throat,


not take it in large doses


etc. , as though they had taken a


bad cold.


teaspoonful, and next time double the


In such cases lessen the dose to a


amount of tinctures, else use half the


amount of the iodide.

8.


Rheumatism, an Alterative Tincture For. —Tinct. of black


cohosh, 2 parts; and tinct. of colcliicum, 1 part (say the cohosh )^ oz.


cum. J^ oz.)


Dose


— Take 20 to 40 drops three times a day in a


;


colchi-


little syrup.


Mrs. E. L. Mills, of Romeo, Mich., in Detroit Tribune.


Remarks.


—Twenty drops for a weak and feeble woman


is plenty;


40 for a


robust man, or even a tea-spoonful would be safe for him to take for a dose.


While using this alterative internally, apply also any good liniment externally.

9.


cessful


Acute or Inflammatory Rheumatism — A New and Suc-


Remedy. — After a fair trial of the salicylate of soda, in acute


rheumatism, i. e., in a rheumatism with pain and often swelling of joints, etc.,

from having taken a cold, Uie profession and doctors have come to a very

favorable opinion of its use for rheumatism, as well as in tonsilitis and sick

headaches, which see.


I


TREATMENT OF DISEASES.


;


39


Dr. Clouston, in the June number of the Practitioner, thinks the action of

the salicylate of soda on acute rheumatism is most marked, as in 63 per cent.


63 in 100


— the acute stage lasted only three days; the pain being relieved in a


few hours, and the remainder of the disease having no serious symptoms; he

thinks, hovs^ever, its use should be commenced early in the disease, if benefit to


any extent is to be experienced, and in doses not less than 10 grs. every hour,

pain and severe symptoms are relieved, then less often, 2, 3, or 4

hours, and finally less amount.

Dr. Clouston's recipe is as follows: Salicylic

acid, 3 drs. carbonate of soda, 1% drs. syrup of lemon, 1 oz.

cinnamon

water to make 8 ozs. mix. Dose A table-spoonful every two hours. Medical

until the


;


;


;



;


Digest.



Remarks. The Medical Summary, of New York, says: " The salicylate of

potash has also been used with success: Salicylic acid, 2 drs. bi-carbonate of

potash, 3 drs. water, 2 ozs. mix.

Dose A tea-spoonful every 2 or 3 hours."

;


;



;


Confirmatory of the use of salicylic acid; and also of the use of


10.


inflammatory rheumatism, I will add Dr. Bell, of Canandaigua,

N. Y., whom I met while at Eaton Rapids, Mich., in 1883, said, in speaking of

inflammatory rheumatism, that his treatment, which had proved successful,

was to put on flannel shirts and sheets and give salicylic acid, 120 grs. acetate

of potash, 320 grs. simple elixir, or simple syrup, and glycerine, each 2 ozs.

well mixed and dissolved. Dose Take 1 tea spoonful every 2 hours till relief

is manifested, then 3 or 4 hours apart.

John K. Owen, M. D., of Harrisville,

Ind., confirms the above in the February number of the Medical Brief of 1883.

but adds 13^ ozs. of sweet spirits of nitre to the mixture, using the same dose.

in


flannels,


;


;



Rheumatism Internal. — Try the following:


11.


Salicylic acid, 3 drs. ; acetate of potassa, 3 drs.


I,


cohosh),4


drs.;


wine of colchicum


syrup, to make 4 ozs.


;


mix.


Dose


4 drs.;


seed,


—Take


;


fl.


ex. cimicifuga (black


ginger, or simple


elixir of


1 tea-spoonful in a swallow of water,


every 3 hours, until better, then 3 times a day till well.

II.


2 drs.


;



External. Alcohol, 95 per cent, (the best). 2 ozs. gum camphor,

mix, and when the gum is dissolved add: oils of origanum and cajeput,

;


capsicum and tinct. of aconite root, each 2 drs. mix and apply freely

B. Frank Humphreys.

Remarks. Here we have an excellent combination of the latest and best

articles for internal use, and one for external, without going to different parts

of the book for them.

Remember, however, that in inflammatory rheumatism

the flannel shirts and sheets are exceedingly valuable, and for wetting the

blankets Miss McArthnr's liniment next following is cheap and good.

tinct. of


;


to the affected parts.



12.


Liniment for Inflammatory Rheumatism. — Miss Bell Mo-


Arthur's recipe


% P^-


each



;


is


as follows: Spirits of


muriate of ammonia,


camphor and strong cider vinegar,


% oz. soft water, 1 pt. mix.

;


;


The gentleman, of whom Miss McArthur got the above receipt, said he liad


known it to cure one of the worst cases of inflammatory rheumatism he had

ever seen, in a few days, the patient being wrapped in sheets kept wet with lini-


ment


(The expense of this liniment is so trifling, it can be used freely.)


Miss


DR. CHASE'S RECIPES.


40


McArthur's experience with it came in this way: she burnt her hand by acciShe

dentally putting it in a pail of boiling sugar, and it became very painful.

thought of this liniment, and as soon as it was applied the pain ceased. She

It it is said to be a pertried it in many ways, and found it equally successful.

Apply warm. Avoid using too near a flame.

fect preventive of sore breasts.

Remarks. This is undoubtedly an excellent liniment, especially where

persons have to be wrapped in sheets wet with it, as it is inexpensive and will



not cause smarting like the stronger alcohol liniments.

1.


LINIMENT— Mrs. Chase's—For Ladies.—Best alcohol, 1 qt.;


camphor gum, chloroform, laudanum, sulphuric ether, tinctures of myrrh and

capsicum, and oil of red cedar, each 1 oz. oil of peppermint, cloves, cajeput,

and wormwood, each 14" oz. mix, and keep corked for use.

Remarks. Mrs. Chase, during the latter years of her life, had occasion to

use a liniment for rheumatism of the shoulder, and not liking the burning heat

;


;



upon the surface, as experienced when using the stronger liniments containing

capsicum, nor liking the oiliness of those known as "volatile," made with

sweet oil, hartshorn, etc., asked me to get up something for her especially,

avoiding both of these objections.


This liniment is the result, and a very satis-


factory one it proved, not only to her, but her sister who was visiting us, and


who was afflicted in a similar manner.


It has also given very great satisfaction


in hundreds of cases since its origination.


It has been used for all purposes for


which liniments are applicable, and found very useful. It is applied night and

morning for cold feet and limbs. For the severer cases of rheumatism in men,

liniment for stock, etc., see next receipt.

2.

I.



Dr. Chase's Golden Oil, or Strong Camphor Liniment.

oil of origanum, hemlock, sassafras, and tincture of


Gum camphor, 2 ozs.


cayenne, each 1 oz.

phuric ether, each


;


oil


;


of cajeput, spirits of turpentine, chloroform, and sul-


% oz-; best alcohol, 1 pt.; mix, and keep corked — as


all


liniments should be when not being used.



Remarks. This I consider the best liniment for general purposes ever

made, and it is a very strong one. This, with No. 1 (Mrs. Chase's) for the

use of ladies to avoid the warmth or burning sensation of the skin as mentioned, I honestly think would fill the bill in all cases where liniments are

needed.

Still, I shall give a few others for special purposes, and some because

clieaper than these; and I will further say, this liniment (the main features of

it) I took from Dr. King's Am. Dispensatory, which I will give, as it is made

with the capsicum itself in place of the tincture. I have found that for general

purposes, on the flesh of persons, this is the best plan. I have also added the

chloroform and ether, which materially help to allay pain externally as well as

internally.

These changes make it the best thing I know of as a "pain-killer"

for internal as well as external use.


Dose— The dose may be from 15 drops to a tea-spoonful, according to the

severity of the case, in sugar or in a


little sweetened water or milk

to be

repeated in 15 to 30 minutes, also according to the severity of pain, griping of

:


bowels, etc.


Externally


— For rheumatism, severe pains,


etc.,


it


should be poured


TREATMENT OF DISEASES.


41


upon the spot, or into the hand and applied, rubbing in well 3 or 4 times at each

application and, if the place allows it, hold the hand upon it till the heat and

smarting subsides. Do this night and morning, and, if a severe case, at nooo

also. For exceedingly severe cases of painful rheumatism in men and for stock,

make it as Dr. King did, by using the capsicum powder as follows:

Best alcohol, 1 qt. camphor gum, 4 ozs. oil of origanum and hemII.

capsicum in

oils of sassafras and cajeput, each 3^ oz.

lock, each 2 ozs.

powder, 1 oz. spirits of turpentine, J^ oz. mix, and let stand, shaking daily

Keep it in the stable always, and

for two weeks, when it is ready for use.

apply for all bruises, swellings, lameness, etc. I have called this Dr, Chase's

Golden Oil, to distinguish it from one or two other golden oils, which are not

so strong, and consequently much cheaper.

;


;


;


;


;


;


;


3.


Liniment—Dr. A. B. Mason's— For Man or Beast.—Best


aqua ammonia, spirits of turpentine, oils

mix and keep corked for use.

Remarks. Dr. Mason is a cousin of mine, and has used this liniment for

years, and knows its value for veterinary and general purposes.


alcohol and sweet oil, of each 2 ozs.;


cI origanum, spike and gum camphor, each 1 oz.


;



'\


4.


Liniment— Robinson's— For Sick Headache, Rheumatism,


Dolic, etc.


—Take a 2 quart bottle and put into


green, anise, spirits of turpentine, and

best alcohol, 1 qt.


Remarks.


it


oil


of origanum, 2 ozs.;


hemlock, winteraqua ammonia, each J^ oz. then add


rhloroform and sulphuric ether, each 1 oz.


;


oils of sassafras,


;


Keep well corked.


—Mr. L.


S.


Robinson, of Jackson, Mich., formerly of Western


New York, where, for many years, he made and sold this liniment, and various other medicines, cured several cases of sick headache with it, in Ann Arbor,

Mich. He assured me that the person from whom he obtained the recipe

offered to pay $50 for any case of rheumatism which he could not cure with it

in 48 hours.


It is also valuable for sore throat, to


take a little on sugar, and


apply freely upon the throat and holding the hand upon it while still wet with

the liniment, till the heat and smarting subsides, or else wetting flannel in it,

and laying upon the tliroat till quite red, and this mode of application should

be adapted wherever necessary to use it. It is good for pains and aches of

every description.


Dose — From 15 drops to a teaspoonful, with sugar, accord-


ing to age and the severity of the colic, or other pain.

is clear and


does not


soil


the clothing.


It has a pleasant flavor,


But bear this in mind, that to be suc-


cessful with any liniment, it must be used or taken freely to get quick returns.


In nervous headaches it must be applied to the back of the head and neck, as

well as to the fore part, where the pain

bottle also freely.


is


located; snuff the


fumes from the


A few drops put upon a pin scratch, small pimple, or slight


He recommended its use 3 to 5 times daily.

Liniment, Nerve and Bone, Very Strong.— Oil of spike, 6


burn frequently, will do very well.

5.


camphor, hartshorn, tincts. of anise and capsicum, oil of cedar

and origanum, of each 2 ozs.; best alcohol, 8 ozs.; mix. Directions Shake

well while using.

Bathe the parts affected 2 or 3 times daily, and rub briskly

•with the hand 3 to 5 minutes at each application.

ozs.; spirits of



;


DR. CHASE'S RECIPES.


42


Remarks.


—This recipe was obtained from Mr. Colman.


for deep difficulties, strains, sprains, sweeney, etc., as


It is recommended


and pene-


it is strong


trating



6. Liniment, Mustang. Crude petroleum, or Seneca oil (so called

because first gathered and sold by the Seneca Indians), 1 pt, olive oil, or lard

Directions

oil and spirits of hartshorn, each 4 ozs. oil of origanum, 2 ozs.

;


;


^Mix the olive oil with the hartshorn, then add the others.

Oriental Balm, or Golden Oil Liniment.— Linseed oil (raw,

7.

not boiled), 1 gal.


;


gum camphor, 4 ozs.


;


Oils of thyme and cajeput, each 1 oz.



%


oz.

Dose and Directions For an

wintergreen and anise, each

adult 1 tea-spoonful in 2 or 3 times as much water, and l^;peat as often as

required.

Use externally 3 or 4 times daily; put on frequently and as soon as

oils of


possible after bee-stings.


Remarks.— Thh has been sold largely in South Western Michigan and

Northern Indiana, and is liked very much.



8. Another Golden Oil Liniment. Linseed oil (raw), 1 gal.; cam

phor gum, 4 ozs. oils of sassafras, hemlock, origanum, and cedar, each 2 ozs.

Directions, Dose, etc. Mix all except the linseed oil, and when the gum

camphor is dissolved, put in the linseed oil, shake well and bottle; if to be put

up in small bottles, keep it well shaken while filling. It will be seen that this

is the strongest liniment, as it contains more of the essential oils, still it may be

;



taken in J^ to 1 tea-spoonful doses, with perfect safety. It has been extensively

sold in the neighborhood of Marshall and Battle Creek, Mich., sometimes there

It will be found good, for a cheap liniment.

called " Oil of Gladness."

9.


Rheumatic Liniment, and for Pain in the Stomach, etc.


—Donohue's. — Oils of origanum, sassafras, cloves, and gum camphor, each

Directions— Put

into a 3

and

chloroform, 34

with

%

oz.


oz.


;


all


oz. vial,


fill


take, for pain in the stomach, 5 to 20


alcohol; rub on the painful parts freely;


drops on sugar, repeating in 15 to 30 minutes, if needed. This gentleman is an

old friend of mine, living in Coshocton, O., where, he tells me, he has cured,

ar materially benefited 50 or 60 cases of common rheuraatisjn.

is nothing equal


10.

Killer.


He thinks there


to it.


Liniments, Patent or Proprietary — Perry Davis' Pain— Some analysis recently made in the East, and published in the


Driiggists' Circular, gives the following as the articles composing the medicines


named: Spirits of camphor, 2 ozs.;

oz.;


gum guaiac, J^ oz.

11.


;


tinct.


of capsicum, 1 oz.


R. R. R. (Radway's Ready Relief).


of capsicum J^ oz.


;


;


gum myrrh, J^


alcohol, 3 ozs.


water of ammonia,


—Soap liniment, 13^ ozs.;


% oz. alcohol, J^ oz.

;


tinct.


This for a 50c.


bottle.


12.


Hamlin's Wizard Oil. — Spirits of camphor, ^oz,


monia, 3^ oz.


;


oil


of sassafras, J^ oz.


;


oil


;


aqua am-


of cloves, 1 dr.; chloroform, 2 drs.;


spirits of turpentine, 3 drs.; dilute alcohol, 3 drs.


13.


Giles' Liniment of Iodide of Ammonia.


— Iodine, 15 grs.;


;


TREATMENT OF DISEASES.


43


%


pt,;

camphor gum, }4: oz. oils of lavender and rosemary, each 1 dr. alcohol,

strong aqua ammonia, 1 oz.

Remarks. Any of these liniments, which have no directions accompanying

them, would be used the same as the general run of liniments.

;


;



Cure-All Liniment.


14.


— Gum camphor, gum myrrh, opium, pulver-


oils of hemlock, red cedar, wormand hartshorn, each 3^ oz. best alcohol, 1 qt.

Cut the opium finely; mix, and shake daily for a week or 10


ized cayenne, and oil of sassafras, each 1 oz.


wood,


;


spirits of turpentine,



Directions


;


days; then strain or filter.


Remarks.


— will be found a valuable liniment for

It


all


purposes for which


liniments are used.


15.


num, 2 oz.


Lightning Liniment.-'Chlorofonn and ether, each 1 oz.; lauda-


mix.

spirits of turpentine, 4 ozs.

Remarks. ]\Ir.